مانی محرابی

یادداشت های دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل

مانی محرابی

یادداشت های دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل

معلمان نقش مهمی در جلوگیری از مدرک‎گرایی دارند

مصاحبه با خبرگزاری فارس :

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930804001170

پژوهشگر و نویسنده مازندرانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، به جایگاه و اهمیت آموزش در مدارس اشاره کرد و گفت: آموزش را می‌توان بعد از زنده ماندن و آموختن، مهمترین عملی دانست که انسان در طول تاریخ انجام داده و اگر تمدن را دارای چهار رکن اقتصاد، سیاست، اخلاق و هنر بدانیم، آموزش به عنوان مهم‌ترین شاخصه تداوم تمدن خودنمایی می‌کند. 

مانی محرابی با بیان اینکه آموزش صحیح می‌تواند به اضافه شدن نیروی کاری جوان و کارآزموده در خانواده شود، افزود: علاوه بر تعیین طبقه اجتماعی فرزند، منجر به تغییر طبقه اجتماعی همه خانواده می‌شود که از همین نمونه کوچک می‌توان اهمیت آموزش را به خوبی درک کرد و حال اگر اهداف آموزش از فردگرایی فراتر رفته و به یاری جامعه و حتی جوامع دیگر بشتابد، اهمیت آموزش چندین برابر و به طور طبیعی مسئولیت آموزگار نیز تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند

وی با اشاره به نقش تسهیل‌گری در آموزش، راهنمایی کودک، آموزش مستقیم دانش و آموزش غیرمستقیم اخلاق از سوی معلم، اظهار داشت: سیستمی که بیشتر آموزگاران برای آموزش مستقیم دانش در پی می‌گیرند عبارت است از آموزش در کلاس، تمرین در منزل و یا به عبارت دیگر بیان محتویات درس در کلاس و بیان این جمله کلیشه‌ای که این درس را بخوانید تا یاد بگیرید.

محرابی تصریح کرد: در شرایطی که ذکر شد، دانش‌آموز بعد از کمی تلاش و البته در صورت بهره‌مندی از تفکر انتقادی، در مقابل درس طغیان کرده و به طور مثال با خود می‌اندیشد که دانستن سرگذشت یک حاکمی که یک‌هزار سال پیش در گوشه‌ای از دنیا می‌زیسته چه سودی برای آینده او خواهد داشت.

این پژوهشگر در ادامه، گفت: دانش‌آموز بعد از مطرح کردن این اندیشه با معلم یا والدین خود جواب خواهد گرفت که دلیل یادگیری این درس، نمره گرفتن و قبولی در امتحان است.

مانی محرابی بیان کرد: شاید دلسوزترین آموزگاران به شاگردانشان این‌گونه جواب دهند که هدف از مطالعه این درس، عبرت‌آموزی از سرنوشت گذشتگان است که در این صورت اگر شاگرد جواب دهد من نمی‌خواهم از سرنوشت دیگران عبرت بگیرم، آموزگار نیز در پاسخ به دانش‌آموز، عدم قبولی در امتحانات را به او تذکر می‌دهد. بنابراین آنچه در ذهن کودک نقش می‌بندد این است که دلیل یادگیری این درس، گرفتن نمره قبولی است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی دانش‌آموز اسیر مدرک‌گرایی است، خاطرنشان کرد: پس از مدتی، دانش‌آموزی ‌که شاید استعدادش در علوم صوری بوده و درک لازم برای یادگیری علوم تجربی را نداشته باشد و حتی بالعکس، به خاطر شکست‌های زیاد در حفظ کردن دروس، فکر تازه‌ای به ذهنش خطور می‌کند و آن استفاده از تقلب است.

محرابی در ادامه به هدف آموزش و پرورش پرداخت و گفت: اگر هدف از آموزش و پرورش سوادآموزی است، پس بهتر است در تمام دوره دبستان تنها ادبیات فارسی در سیستم آموزشی باشد تا حداقل یک درس به صورت حرفه‌ای تدریس شود.

این پژوهشگر بیان داشت: اگر هدف از آموزش و پرورش کارآموزی است، نیازی نیست مدرسه‌ای دایر باشد و اگر هدف تادیب است، با فرمولی که در بالا درباره آن گفته شد تنها چیزی که آموزش داده نشده همان ادب است و در نهایت اگر هدف اجتماعی کردن و آموزش تفکر است، ما با تحمیل بوروکراسی در نقطه مقابل این هدف قرار گرفته‌ایم.

وی در پایان گفت: فراموش نکنیم که تدریس مهم‌ترین شغل در جامعه محسوب می‌شود، چراکه تمام سیاستمداران، فرماندهان جنگی، هنرمندان، ورزشکاران و دیگر افراد برجسته آینده جامعه، تنها در صورت یک برخورد غلط در سنین حساس کودکی از جانب آموزگار، مسیری را در پیش خواهند گرفت که هر روز شاهد انتهای آن مسیر در جامعه هستیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی